Tudnivalók a 112-es segélyhívószámról

A „112” az Európai Unió tagállamainak segélyhívó száma, amit 1991 óta az Európai Unió kezdeményezése alapján hoztak létre azzal a céllal, hogy a bajba jutottaknak csak egy segélyhívószámot legyen szükséges megjegyezni, függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni. 

Magyarországon a nap 24 órájában magyar, angol és német nyelven is hívható a 112-es segélyhívószám, amelyet a Szombathelyen és Miskolcon lévő Hívásfogadó Központok (HIK) fogadnak és továbbítják a készenléti szervek (Katasztrófavédelem, Mentőszolgálat, Rendőrség) felé. A 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó Advanced Mobile Location (AML) lehetővé teszi, hogy egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítsák a HIK-ekbe.

Segélyhívást már nem csupán telefonhívással lehet kezdeményezni. A bajba jutott, illetve a különböző fogyatékossággal élő személyek, amennyiben bármely okból kifolyólag nem tudnak beszédalapú segélyhívást indítani, abban az esetben SMS-ben, illetve egy ingyenesen letölthető mobil applikáción („112SOShallássérülteknek”) keresztül is tudnak segítséget kérni.

A 112-es központba érkeznek a gépjárművekbe épített eCall e-segélyhívó rendszer hívásai is. Ez a rendszer úgy működik, mint egy intelligens telefon: a fedélzeti egység képes érzékelni a gépjármű balesetének tényét a szenzorok vagy a gépjárműben ülők jelzései alapján, és automatikusan tárcsázza a 112-es számot. A HIK-ekbe megküldi a helyadatokat, valamint a szenzorok által érzékelt egyéb (gépjármű típusa, benne ülők személyek száma stb.) információkat. 

Az alábbiakban a 112-es Központ elérési lehetőségeit részletesen is olvashatja.

TELEFON:

Katasztrófavédelem

Veszély esetén hívja a 112-es segélyhívó telefonszámot. Felkészültebben kérhet segítséget, ha tudja, hogy a közúti baleset, vagy tűzeset kapcsán milyen adatokat kell elmondani az operátornak. Akár Önnel történt baleset, akár csak kívülállóként lát ilyen esetet, fontos információkkal szolgálhat az alábbi kérdésekre adott megfelelő válaszokkal:

  • Mi az ön neve?
  • Milyen számon tudják önt a helyszínen elérni?
  • Hol történt a baleset vagy tűzeset? (Amennyiben nem tudja pontosan, úgy keressen a közelben jellegzetes épületet vagy tárgyat, amihez viszonyítva meg tudja határozni a helyzetét.)
  • Tűz esetén:
    1. Pontosan mi ég?
    2. Mekkora a tűz?
    3. Ha épület ég, hány emeletes az épület?
    4. Vannak-e emberek életveszélyben, történt-e sérülés, haláleset?

 

  • Baleset esetén:
    1. Hány jármű érintett a balesetben, keletkezett-e tűz?
    2. Beszorult-e valaki, történt-e személyi sérülés?
    3. Szivárog- vagy folyik-e az üzemanyag?
    4. Lát-e narancssárga táblát a teherautón, vagy vasúti kocsin?
    5. Ha igen, milyen számok állnak a narancssárga táblán?
    6. Van-e veszélyességi bárca a járművön, ha igen, mi áll rajta?
    7. Folyt-e ki, vagy szóródott-e ki valamilyen anyag? Milyen mennyiségben?
    8. Milyenek a helyszínen tapasztalható meteorológiai viszonyok?

 

SMS:

Ha Ön olyan élethelyzetbe, állapotba került, ami nem teszi lehetővé a beszédalapú segélyhívás kezdeményezését - kizárólag abban az esetben SMS-ben is tud segítséget kérni.  Az erre a számra küldött üzenetek a HIK-ekbe futnak be, ahonnan visszaigazolást küldenek az SMS-t küldő személynek. Az üzenetküldés nem ingyenes, normál díjas szolgáltatás.

Az általános vészhelyzeti  segélykérő SMS szám: 112                                         

 A szám országos érvényű és egyaránt értesíthetők a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság (katasztrófavédelem).

A SMS-ben ezeket az információkat kell közölni:

  • Mi történt? (tűzeset vagy baleset)
  • Hol történt? (pontos cím)
  • Van-e veszélyben emberélet?

 

MOBILALKALMAZÁS

Katasztrófavédelem

112 SOS Hallássérülteknek alkalmazás segítségével veszélyhelyzet esetén néhány érintéssel, pár másodperc alatt minden, az intézkedéshez szükséges információ SMS-ben küldhető be a HIK-ekbe. Az üzenet tartalmazza a helymeghatározást (GPS koordináták), a személyazonosítást, cselekmény meghatározást, az érintettek számát és hogy fennáll-e életveszély.

A 112 SOS Hallássérülteknek alkalmazás Android és iOS operációs rendszerű készülékeken is működik.  Az Androidos alkalmazás az Android 4.1+ szintű okostelefonokat, az iOS alkalmazás a legalább iOS 11 operációs rendszert futtató okostelefonokat, illetve táblagépeket támogatja.

Letöltés:

Apple iOS 

Google Play Android


Kapcsolódó dokumentumok:

AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE 2024. évi 3. szám (2024.10.14)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2024. évi 1. szám (2024.05.02.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2023. évi 3. szám (2023.09.12.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2023.05.05.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2023.02.22.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2022.09.06.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2022. évi 2. szám (2022.07.28.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2022. évi 1. szám (2022.03.07.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2021. évi 3. szám (2021.11.23.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2021. évi 1. szám (2021.04.06.)
112-es Hírlevél – 2020. december (2020.12.15.)
Hírlevél – 2020. szeptember (2020.09.21.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele (2019.12.12.)
2019. December Hírlevél (2019.12.12.)